Webová navigace se už sice nerozvíjí tak rychle jako dříve, čas od času se ale něco nového objeví. Jeden z nejnovějších a čím dál módnějších navigačních prvků se nazývá tag cloud (oblak štítků). Asi před rokem se objevil na Technorati a největší popularitu mu zřejmě přinesl Flickr.
Jak název napovídá, jde o klíčová slova (štítky, etikety, tagy) nasypaná na jednu hromadu, která asi někomu připomínala mrak. Každý štítek je odkazem na seznam položek (článků, fotografií apod.), které se k němu vážou, a každý může být zobrazen různě velikým písmem. Velkost písma přitom může odpovídat velikosti příslušné množiny položek, frekvenci klikání na štítek nebo něčemu jinému.
O tag clouds v češtině si zatím moc nepočtete (třeba se to časem zlepší), ale výborný rozbor jejich slabin a předností provedl Jeffrey Zeldman v článku Remove Forebrain and Serve: Tag Clouds II (Zeldman.com, 4.5.05). Skoro všechny výhody i nevýhody tag clouds se ovšem točí kolem jejich nejtypičtější vlastnosti: je to v podstatě navigace generovaná uživateli.
Na českém webu jsem žádný tag cloud zatím nezáhlédl. Kdybyste o nějakém věděli (nebo ho sami chtěli zkusit použít), dejte mi prosím vědět. Hodil by se mi jako příklad pro mé školení použitelnosti.
Update: Zajímavý článek na téma folksonomie a štítkování vydal pod názvem Tagy už nacházejí komerční využití Martin Snížek.
« Hledám doučování předmětu Internetová reklama | Nejnovější | AdWords - další trik velkého kouzelníka »
Commenting is closed for this article.
— Yuhů · 7130 days ago · #
Navigacia je zverena plne do ruk uzivatelov co moze byt plus ale moze mat aj iste nevyhody ako vysvetluje J. Zeldman. Zalezi kde sa takyto druh navigacie pouzije. Napriklad na osobnych strankach takyto druh navigacie prakticky nema vyznam.
Moj osobny nazor na tag clouds je, ze je to vyborny doplnok klasickej navigacie ale v ziadnom pripade by sa nemal pouzivat ako jedina moznost navigacie na danom webe. Ak by som chcel osobne pouzit tag clouds pri tvorbe nejakeho webu tak asi by som dal jasne najavo ze ide popular tags.
— Jaro · 7130 days ago · #
— Marek Prokop · 7130 days ago · #
— spyros · 7130 days ago · #
Jinak velmi chytre tag cloudu pouziva napr. news aggregator Taglines
Pred casem jsem take o nekterych jinych zajimavych “instancich” neco malo psal v poznamce k
folksonomiim
— Jiri Maly · 7130 days ago · #
— Ondrej Ivanič · 7130 days ago · #
— vik · 7130 days ago · #
Systémy jako třeba del.icio.us určitě vzbudí zájem vyhledavačů. Co to třeba udělá se SEO?
http://del.icio.us/tag/seo
— Martin Kopta · 7130 days ago · #
— Petr Václavek · 7125 days ago · #
— Marek Prokop · 7125 days ago · #
Tím že je něco v “top x” je to snáz po ruce než ostatní, lidé mají tendenci víc na to klikat, a něco, co se takhle dostane jednou do “top x” má pramalou šanci, že by díky tomuhle odtam kdy vypadlo. Podobně mi přijde, že ten větší mrak už se asi jen tak nezmenší. Stejně tak pokud má člověk řekněme seznam 100 položek (na stránkách po deseti) a řadí je podle míry prokliku, věci co jsou na první straně od začátku mají největší šanci tam zůstat už navěky ;)
— Hekerle V. · 7123 days ago · #
— Marek Prokop · 7123 days ago · #
— mabl ekek · 7121 days ago · #
— Hekerle V. · 7097 days ago · #
— MD · 7095 days ago · #
— Finta · 7089 days ago · #
— xxx · 7033 days ago · #
— Skaven · 6831 days ago · #