Hledám doučování předmětu Internetová reklama

Často říkávám, že jsem konzultant přes internetový marketing a internetové reklamě tudíž nerozumím ani za mák. Vždy při tom šibalsky pomrkávám, aby bylo jasné, že takový blbec nejsem a že to myslím jen jako duchaplný bonmot. Ve skutečnosti ovšem internetové reklamě opravdu nerozumím a dnes mne o tom znovu přesvědčil Patrick Zandl článkem Podvody MobilMania.cz s návštěvností praskly (Marigold, via Weblogy).

Podle něj se udál jakýsi skandální podvod spočívající v započítávání některých návštěvníků někam, kam by se započítávat neměli. V tom má autor zřejmě jasno. Já z toho mám naopak v hlavě pořádný guláš. Kdyby článek napsal někdo jiný, mávnu rukou a jdu dál. Jenže Patricka Zandla si vážím jako člověka zralých názorů a rád bych jeho uvažování (a s ním snad konečně i internetovou reklamu) pochopil.

Našel by se proto, prosím, někdo, kdo by mi vysvětlil, o co vlastně jde a proč jsou ta čísla tak důležitá? Proč inzerenty zajímá počet návštěvníků, aniž by je zajímalo, kdo jsou, proč a co na daném webu dělají? A proč je raději nezajímá, komu, proč a jak se zobrazuje jejich reklama, a jaký jim přináší efekt?

Předem děkuji za poučení a v případných komentářích prosím pamatujte na to, že kromě internetové reklamy nerozumím ani mobilům a tudíž mi servery, které v aféře figurují, vůbec nic neříkají.

, 15. 08. 2005 15:28, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. pokud se nekdo ozve, rád se také některých z hodin zúčastním.Obzvláště, pokud se ozve reklamní expert na statistiku a přednese stať o statistice NÁVŠTĚVNOSTI a počtech návštěvníků... kdo v této elitní “společnosti” smí být a kdo ne..

    btw: smím já?

    Martin K. · 7132 days ago · #

  2. Nemusí přece nutně jít v první řadě jen o inzerenty, ne? Může jít zkrátka o titul “nejnavštěvovanější portál o mobilních telefonech” a to už je podle mě dost dobrá, ač zavádějící, reklama pro server jako takový.
    Pokud bychom potom před sebou měli dva odkazy – na nejnavštěvovanější portál v oboru a na druhý nejnavštěvovanější (s poloviční návštěvností) – který si vyberete, máte-li jen jedno kliknutí (vycházím-li z toho, že na obou naleznete víceméně stejné informace a proto se k druhému zvolenému už nedostanete)? :)

    Jiří Sekera · 7132 days ago · #

  3. [2] Sigi, máte pravdu. Ten titul “nejnavštěvovanější portál o…” (o čem že jste to říkal?) mne opravdu nenapadl. Na druhou stranu, je k takovému titulu třeba nějaké statistiky? Asi bych dokázal vyargumentovat, že Sova v síti je nejnavštěvovanější portál o hutnictví železa, a přesto si u mne (doufám!) Vítkovice reklamu asi nezadají.

    Marek Prokop · 7132 days ago · #

  4. [3] No to jiste. Jenze hutnictvi zeleza neni zrovna marketingove zajimave. Zato mobilni telefony ano. A jak spravne podotyka [2], tak takovy titul ‘nejnavstevovanejsi server o mobilech’ je marketingove velmi zajimavy – je to proste efekt snehove koule. Protoze inzerenti ale zcela jiste nejsou hloupi a neskoci jen tak na nejake tlachani, je potreba podlozit tvrzeni nejakou statistikou, nejlepe takovou, jejiz vytvareni je natolik slozite, ze mu internetove neznali lide nerozumi, a tudiz siz mysli, ze bude zcela urcite spravne. No a dal uz je to jasne…

    pinus · 7132 days ago · #

  5. Celá ta záležitost mi připadne jako průšvih auditorské firmy a nikoliv MobilManie.

    Měřící bod je od toho, aby něco měřil a mohu si jej tedy umístit naprosto kamkoliv. A věcí auditorů je získaná měření korektně zpracovat a vyhodnotit.

    Pokud bych měl na svém webu obrázky, na které jiné servery odkazují, také by mě zajímaly statistiky jejich sledovanosti. Umístil bych tedy měřící bod. Myslel jsem, že tak by to udělal každý rozumný člověk, a ejhle, on to může být také důvod k ostrému napadání. Nechápu…

    Jistě, pokud někdo neumí měření vyhodnotit nebo je záměrně falšuje, tak to je jiná, ale to jaksi zatím nikdo neprokázal, jen se to (pro mě nepochopitelně) tiše předpokládá.

    dgx · 7132 days ago · #

  6. [5] s tou auditorskou firmou jste to vystihl pěkně...

    včera jsem nad tím ještě trošku přemýšlel a přijde mi, že celý sport míchá dohromady řadu nesouvisejících věcí.

    1./ Předně, mobilmania je z soukromá česká firma poskytující grafický a textový obsah. Její artikl je zároveň i exportním zbožím a přijde-li zákazník, že má zájem o její grafický obsah, proč mu jej neprodat. Firma se nějak musí živit a proč tedy nepřeprodat svůj produkt.
    Až sem ok.

    2./ Měřící systém pro inzerenty je služba poskytovaná třetím subjektem a je tedy na něm, aby data pro inzerenty interepretoval. Klient i mobilmania si ho najímají jako nezávislou autoritu. To je tak těžké ukázat kolik ze všech zobrazených stránek byly obrázky?

    3./ A k titulu Mobilmanie?
    3.1/ Největší -> možná bych nahradil nejčtenější (je zkonzumováno nejvíce obsahu)
    3.2/ Český ano
    3.3/ tedy třeba: Český server s nejčtenějším obsahem – 100% ano
    3.4/ z hlediska provozovatele je mi přece jedno, kde je můj obsahkonzumován.

    4./ pro všechny: píši o statistikách NAVŠTĚVOVANOSTI a ty se neptají odkud si, ale kolik TĚ JE

    martin · 7131 days ago · #

  7. > Proč inzerenty zajímá počet návštěvníků, aniž by je zajímalo, kdo jsou, proč a co na daném webu dělají?

    Nemají na to čas. Předpokládají vysokou korelaci mezi počtem čtenářů a počtem potenciálních zákazníků. Zda je ten předpoklad korelace správný, nejsou schopni posoudit, ale všichni kolem se tváří, že asi je, tak asi je. Svého druhu davová psychóza.

    > A proč je raději nezajímá, komu, proč a jak se zobrazuje jejich reklama, a jaký jim přináší efekt?

    Protože nevědí, že se ten efekt dá měřit, případně jej neumějí měřit, případně nechtějí. V české reklamní kotlině se za žádoucí efekt považuje míra prokliku, případně (pokud je nízká) “propagace brandu”.

    Jdou do toho ze strany velkých inzerentů obrovské prachy (říkají tomu marketingový mix) a každý článek řetězu je rád, že má ze lžičky toho koktejlu svou provizi, a je pěkně zticha. Pěkně jim všem, Marku, piješ krev. Já těm článkům řetězu říkám společenství šamanů, protože tolik zlopočasných zaklínadel, co se dají najít v jejich marketingových brožurách na křídovém papíře, není ani v mých gawainských pravidlech pro druida.

    Ne, tenhle předmět bych nechtěl doučovat.

    Yuhů · 7131 days ago · #

  8. Počty návštěvníků jsou velmi divoká fikce. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že jsem již obdržel nabídku na odkoupení návštěvnosti svých stránek.

    Na nabídku jsem nereflektoval, protože na těch pár stovkách unikátních návštěv nezbohatnu, takže nevím přesně jak to funguje přesně.

    Ale pravděpodobně vám někdo zaplatí za to, že se přístupy k vám přičtou někomu jinému. Když to někdo udělá s 10 20 stránkami, má nakoupeno několik tisíc přístupů denně a na to už reklamu sežene. Ovšem chudáci inzerenti…

    Radek Novák · 7130 days ago · #

  9. Nevím co chceš doučovat, fakt že hodně inzerentů jsou vystudovaní vysokoškoláci, kteří neumějí ani prodat rohlík?

    U nás v práci kolega vyšel vysokou školu, umí hafo jazyků, elita školy a když došlo na lámání chleba, měl problém inzerovat na internetu, protože jednoduše nevěděl jak to chodí.

    Navíc v hodně firmách platí slovo většiny, lépe řečeno daná marketingová osůbka udělá rozhodnutí, s kterým souhlasí nejvíc lidí, třeba sekretářek.

    Firmy neuvažují zas tak logicky, jak si myslíš. A už vůbec ne všichni inzerenti to mají promyšlené. Nakonec kdyby to měli promyšlené, proč by třeba dávali reklamu do časopisů, která se jim nevrátí, když nejde o branding.

    markon · 7127 days ago · #

  10. Byl jsem mimo ČR, ale rychle:

    Agentury (reklamní a mediální) zajímá hodně tzv. reach. Tedy kolik procent daného trhu mohou zaujmout jedním záběrem.

    Jestliže jim např. vyjde, že Mobilmánie má reach 60 % u určitě skupiny lidí (co se např. zajímají o mobilní telefony), pak řeknou: “OK, 90 % rozpočtu dáme sem a 10 % do toho, co má podíl 20 %. Na zbytek se vykašleme.”

    Jednoduchá matematika, kterou zvládne i Marek Prokop. :-)

    Je to ještě pozůstatek z nákupu médií z jiných médií. Mimochodem, Marku, právě jsi se zařadil vedle Kotlera, který to taky kritizuje. A i když je to největší světová autorita v oblasti marketingu, stejně na to firmy dlabají. :-(

    Robert Němec · 7125 days ago · #

Commenting is closed for this article.