Jak na úspěšný blog - první úvaha o cílech

Blogy mohou svým autorům plnit několik různých cílů. Mě jich napadlo pět, vy možná v komentářích přidáte další.

  1. Blog může budovat a posilovat autorovu odbornou, literární, politickou nebo společenskou prestiž. Získaná reputace pak pomáhá k lépe placené či zajímavější práci, podporuje prodej autorových knížek apod. Pro tento účel jsou blogy jako dělané a dokáží ho plnit velmi dobře.
  2. V případě, že autor reprezentuje nějakou firmu či organizaci (třeba politickou stranu), může blog budovat její značku a pověst. To už funguje méně často, ale občas se to také daří.
  3. Blog pomáhá uspořádat myšlenky, najít zajímavé zdroje, osvojit si dovednost v psaní, získat zpětnou vazbu od čtenářů a osobně se seznámit se zajímavými či důležitými lidmi z oboru. V takovém případě jde o investici do osobního růstu.
  4. Blogem lze i přímo vydělávat peníze -- nejčastěji prodejem reklamy, provizními programy, výjimečně i prodejem prémiového obsahu nebo knižním vydáním. V zahraničí funguje i weblogový fund raising pro neziskovky (skoro každý americký kostel má svůj blog), ale u nás jsem to ještě neviděl.
  5. Úspěšný blog jde po čase prodat (zdravím pana Fandora), obvykle za cenu úměrnou tomu, jak dobře si stojí ve vyhledavačích nebo kolik má čtenářů.

Z těchto autorských cílů je mi nejsympatičtější třetí (osobní růst) a hned potom první (odborná prestiž). Vylučuji druhý (firemní značka), protože o takové blogy se musím starat v zaměstnání a sem si práci tahat nechci. Realizace cílů 1 a 2 se navíc prakticky shoduje, takže ani zájemci o firemní blogování nepřijdou zkrátka. Pátý cíl sice nevylučuji, ale zatím ho odkládám na neurčito. Prodej reklamy časem zkusím a jsem docela zvědavý, zda mi přinese zpět alespoň vložené náklady. Moc tomu nevěřím, ale uvidíme.

Pokud jde o cíle budoucích čtenářů, je to mnohem jednodušší. Ty musí blog buď o něčem informovat, nebo je bavit. Zábavný moc nejsem, takže mi nezbývá než poučovat. Nechci ale nic akademického. Ideální by byly co nejpraktičtější informace podávané aspoň trochu zábavnou formou.

Příště se zamyslím nad tématem a pak se k cílům ještě na skok vrátím.

Další díly seriálu Jak vybudovat úspěšný blog:

  1. Úvod
  2. První úvaha o cílech (právě čtete)
  3. První úvaha o tématu
  4. Upřesnění tématu
  5. Založení blogu
  6. Proč bylo přemýšlení o tématu důležité
  7. Palubní deník
  8. Pro koho píšu
, 14. 10. 2007 12:32, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Doplnil bych jeste jeden celkem casty cil – seznamit se s partnerem za ucelem vztahu. Vim o nekolika ceskych blogerech, kteri si svym psanim ziskali sympatie opacneho pohlavi a skoncilo to vztahem nebo dokonce svatbou.

    Souhlasim s tim, ze prinos v podobe osobniho rustu a rozsirovani socialnich vazeb je v ceskych podminkach nejrealistictejsi (a dlouhodobe nejprinosnejsi), zivit se v ceskem prostredi blogovanim je velmi tezke az nemozne.

    fandor · 6249 days ago · #

  2. Ja bych jeste doplnil: 6. snaha o masturbaci autorova ega, snaha o leceni komplexu, jmenovani sama sebe pseudo-odbornikem, dokonce “elitou” a pod.

    Marku, ty pises jen o tech pozitivnich a inteligentnich cilech, ale kolem nas nejsou jen pozitivni a inteligentni lide, kteri pisi blogy…

    — Michal · 6249 days ago · #

  3. [2] nemáte doufám na mysli toho jehož jméno se nevyslovuje?

    Pavel · 6249 days ago · #

  4. bavit se tím :-)

    SuE · 6249 days ago · #

  5. Zdravím Marku. Vítám Tvůj seriál. Možná se díky němu dozvím, proč si vlastně píšu blog (mimochodem, vzpomínáš si, že mé první pokusy o blogování proběhly kdysi tady na Sově?). Má profese totiž s žádným tématem na blogu nesouvisí, životního partnera jsem si našel ještě před rozšířením internetu mimo akademickou půdu a peníze co blog vydělá tvoří jen nepatrný zlomek rodinného rozpočtu. K realitě se tak v mém případě z výše uvedených důvodů blíží pouze “utřídění myšlenek” a “masturbace ega”.

    Otázkou zůstává, jak posoudit úspěšnost mého blogu. Stačí k tomu dobrý pocit z některých vlastních textů a z několika pochvalných komentářů?

    Laco · 6249 days ago · #

  6. Ventilovat nalehavou potrebu neco sdelit?

    Pachollini · 6249 days ago · #

  7. Co takhle někoho konkrétního o něčem informovat? Já například píšu deníček kvůli tomu, aby ségry věděly, zda ještě žiju.

    (Mimochodem komentáře 2 a 6 jsou hodně podobné. Při čtení mě důvod “potřebuju něco sdlit a polechtat si ego” taky napadl.)

    Yuhů · 6249 days ago · #

  8. za 7 – nechat se poučovat od čtenářů. Takových pár blogů jsem už v zahraničí také viděl, autor nastolil problém a jeho čtenáři se to snaží vyřešit.

    Když nad tím tak přemýšlím, tak to může být docela sranda rozhodnout čtenáře jestli má jít na večeři s blondýnou či brunetou :)

    Ivo · 6248 days ago · #

  9. [3] mozna myslel… :) ale i na webglogy.cz je nekolik blogu, ktere spadaji do teto kategorie, nejen RH :)

    — Michal · 6248 days ago · #

Commenting is closed for this article.