Po vydání článku Proč mám radost z nofollow ve Wikipedii se někteří čtenáři podivili, proč nevěřím, že Google a další vyhledavače ignorují odkazy s atributem rel=“nofollow”. Vysvětlení je na delší povídání, takže jsem ho rozdělil do tří článků. V tom prvním dnes uvedu důvody, které Google k zavedení nofollow rozhodně nevedly.
Zavedení nofollow zdůvodňoval Google snahou omezit komentářový a podobný spam. Tento způsob demotivace spammerů však nemůže fungovat, stejně jako antispamové filtry nesnižují rozesílání e-mailového spamu. Podobná opatření naopak vedou k explozi spamu, neboť se spammeři snaží kompenzovat ztráty, které jim ochrana způsobuje.
Dalším důvodem pro zavedení nofollow mohla být snaha po zkvalitnění výsledků vyhledávání ovlivněných komentářovým spamem. I tato představa je však velmi naivní. Dlouholetá zkušenost nás učí, že sémantická metadata, která jsou v HTML k dispozici, většina webmasterů neaplikuje vůbec a ze zbývající menšiny je alespoň polovina aplikuje chybně.
Nebyl důvod předpokládat, že to s nofollow dopadne jinak, což v důsledku znamená, že jeho zavedení mohlo vliv SEO spamu na výsledky vyhledávání jenom posílit. Část webmasterů nofollow nepoužije, ovšem spammeři v reakci na nofollow vyprodukují více spamu, takže objem spamových odkazů neoznačených jako nofollow zůstane přinejlepším stejný. Zároveň někteří webmasteři aplikují nofollow chybně i na kvalitní odkazy. V množině odkazů, které vyhledavač zohledňuje, tedy podíl spamu stoupne.
Google disponuje dostatkem inteligentích lidí a představa, že by si tyto argumenty neuvědomoval, je absurdní. Z toho plyne závěr, že k zavedení nofollow měl důvody jiné. Domnívám se, že vím jaké, a zítra je v druhé části článku popíšu.
Na článek navazuje Pohádka o Nofollow, část 2. – kondom na PageRank
« Je Zdeněk Škromach prasopes nebo periskop? | Nejnovější | Pohádka o Nofollow, část 2. - kondom na PageRank »
Commenting is closed for this article.
— Pachollini · 6572 days ago · #
Omezení komentářového spamu jako motiv zavedení atributu rel=nofollow je naprosto zřejmý. Pokud píšu článek jenom já, vkládám do něj odkazy, které se ho týkají. U komentářů tohle nemusí platit – a je rozhodně dobré mít možnost tyto dvě skupiny odkazů odlišit.
— DT · 6572 days ago · #
Řekl bych, že ač si Vás velmi vážím a s nadšenám čtu Vaše úvahy, jakobyste to teď ani nebyl Vy. Totálně mimo od úvahy, že nofollow ve wikipedie nikoho neohrozí až po vlastní zpochybňování funkce nofollow. Přiznám se, že ačkoli jste byl vždy velmi logický, mám pocit, že kolem nofollow narážím na sektářský přístup od Vás.
Samotný Google má poměrně heuristické algoritmy, ale nofollow je prostě zavedeno a je to dobrý prostředek jak označit relevantní odkazy. Omezení spamu pomocí nofollow je naprosto bez pochyb.
Spousta lidí zavádí do komentářů nofollow, běžte jim vysvětlit, že jsou bláhoví.
Stejným zpochybňováním lze zpochybnit naprosto všechno od půlky HTML/XHTML značek, zbytečnosti CSS a půlky věcí v něm atd..
— Miloslav Ponkrác · 6572 days ago · #
— smajli · 6572 days ago · #
Přiznám se, že jsem to na svém webu také párkrát použil. A to i v pár případech, které odkazovali na věci uvnitř struktury webu ale já jim nechtěl zbytečně předávat rank.
Osobně si myslím, že google na takové linky možná bere menší ohled, ale rozhodně je neignoruje. Protože může časem nastat doba, kdy všechny linky mimo web budou mít nastavené noffolow a pak co bude dál?
— Ivo Toman · 6572 days ago · #
btw. jak jste přišel na to, že používání HTML značek ovlivňuje vyhledávače? Osobně pokládám za aspoň maličko vyhledávačo-důležité tagy title, h1 a description.. zbytek už jen velmi velmi sporadicky.. spíše vůbec.. :-)
— Filosof · 6572 days ago · #
Máte někdo v rukávu nějaké důkazy či statistiky? :-)
— Filosof · 6572 days ago · #
Článek není o tom, zda od zavedení nofollow fakticky došlo k omezení komentářového spamu. Každý, kdo má navštěvovaný web a na něm nějaký formulář, ví, že se objem spamu za tu dobu zvýšil několikanásobně. O tom nemá smysl diskutovat.
Článek je o to, zda již před zavedením nofollow mohl Google předpokládat, že toto opatření nesplní cíle v článku uvedené. Já se domnívám, a dokládám to konkrétními argumenty, že to předpokládal. Pokud se domníváte něco jiného, uveďte své argumenty.
Díky.
— Marek Prokop · 6572 days ago · #
— Michal Till · 6572 days ago · #
A proč že Google tento atribut zavedl? Třeba proto, aby zjistil, které weby jsou tvořeny lidmi s hlubším zájmem o SEO? Podobný pocit, jsem měl dříve i u Sitemaps. Poslední dobou se k nim nabaluje i nějaká na první pohled užitečná funkčnost.
— Marek Horák · 6572 days ago · #
— Milan Kryl · 6572 days ago · #
— sloper · 6572 days ago · #
— Martin · 6572 days ago · #
— Richi · 6572 days ago · #
Jedinym zajmem vyhledavace je vracet co mozna nejrelevantnejsi odkazy, takze kdyz Google nebo Seznam zitra zjisti, ze pokud do sveho indexu zapocita jako relevantni pouze odkazy s nofollow, tak ze vysledky jsou vice relevantni k vetsine dotazu nez obracene, pak bude ten noffolow bez problemu brat opacne.
A navic to nikomu nebude vypravet.
Tahle myslenka je extremni, souhlasim, ale zalezi opravdu jen na tom vyhledavaci a ne na vasich pranich ci domnenkach pratele.
— Martin · 6572 days ago · #
Můj názor v kostce: Nofollow více než o odkazech vypovídá něco o odkazující stránce a jejím webmasterovi. Google je nejspíš nějak využívá, ale rozhodně ne tak přímočaře, jak se traduje – že by označené odkazy prostě vůbec nebral v úvahu.
Marek to říká: Vyhledávač se nemůže spoléhat na svévolná metadata. Vzpomíná si někdo na meta klíčová slova? :)
— Retal · 6572 days ago · #
— Šimon Grimmich · 6572 days ago · #
nie je to skor tak, ze frcia tak ako im okolnosti dovoluju a pokial zacne byt to, co robia menej efektivne, tak sa snazia zvysit efektivitu?
prostriedky na zvysenie efektivity su napr. u emailoveho spamu:
* kompletny prechod na nahodne generovane adresy
* zvysenie pokusov o kompromitaciu dalsich stanic za ucelom ziskania zombie
* castejsia obmena znenia spamov s cielom zmiast filtre
Nie nezda sa mi, ze frcia z plny sil. Skor frcia tak, aby sily minali efektivne.
Teraz je iba otazka, kto skor dorazi na strop svojich moznosti
* spameri, prestanu vladat
* antispameri, prestanu vladat
Ale rad si radsej pockam na pokracovanie clanku.
— rony · 6572 days ago · #
[14] Třeba ho bere vážně jen za určitých podmínek. Například odkud či kam ten odkaz vede.
[3]
“Stejným zpochybňováním lze zpochybnit naprosto všechno od půlky HTML/XHTML značek, zbytečnosti CSS a půlky věcí v něm atd..”
Však půlka (spíše více než půlka) HTML značek je z hlediska SEO naprosto zbytečná ;-).
— Lukáš Havrlant · 6572 days ago · #
Mně samotnému na tom atributu vadí jeho naprostá nesystémovost (a nesémantičnost): stránka nemá co komu říkat o tom, jak má odkaz následovat či nenásledovat. Jako správné řešení považuju to, že stránka řekne například rel=”user-submitted”, tedy označí zdroj dat – to je užitečná informace, kterou je stránka schopna poskytnout. A nechť s ní ostatní (vyhledávače, čtečky, uživatelé, prohlížeče, atd.) naloží, jak potřebují.
— Michal Illich · 6571 days ago · #
— rony · 6571 days ago · #
— MzK · 6567 days ago · #