Nechtějte, aby kočka štěkala a návštěvník lezl do trychtýře

Dokonale optimalizované (pro uživatele!) vstupní stránky jsou základem SEO, SEM, PPC i e-mailového marketingu. Proto vznikají detailní metodiky, jak ideální vstupní stránky navrhovat. Většina z těchto metodiky doporučuje uvrhnout návštěvníka do jakéhosi trychtýře, ze kterého není úniku. “Offer Multiple Calls to Action. (…) Don’t offer escape routes,” radí např. Larry Chase v článku 10 Landing Page Optimization Tactics.

S tím ale polemizuje Howard Kaplan (Future Now) v neméně podnětném článku Problems with Landing Page Optimization?, kde mj. píše:

Proč předpokládat, že odstranění únikových cest stačí k tomu, aby návštěvník pokračoval v procesu? Cožpak to tlačítko X v pravém horním rohu prohlížeče nenabízí totální únikovou cestu?

(…)

Nepředpokládejte, že můžete návštěvníka nacpat do lineárního trychtýře, skrz který ho gravitace protáhne, protože není žádná jiná cesta ven. Nečekejte, že vaše kočka začne štěkat. V online světě není gravitace.

, 23. 01. 2007 12:18, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Trošku mimo téma, ale je skvělé že se zde opět začínají pravidelně oběvovat články. A to nepotřebuji žádný trychtýř, abych si to tu pročetl. :D

    Ivo Toman · 6513 days ago · #

  2. Z vlastni zkusenosti musim rict, ze to proste funguje. Odzkouseno na stovkach tisic impresi v USA.
    Navstevnik je na ceste k tomu, aby nalezl to co hleda a zavrenim okna ci navratem zpet se opet musi rozhodovat kde zacit.
    Landing stranka musi byt ale kvalitne udelana a poskytnout dostatecne informace o zbozi ci sluzbe.
    Samozrejme takto nejdou prodavat mercedesy ci domy :-) Zde potrebuje potencionalni zakaznik vice informaci a casu k rozhodnuti.

    — fantomas · 6513 days ago · #

  3. Jsem asi trochu jiný, než většina národa, ale jak mám z něčeho pocit, že jsem manipulován (tj. jakmile zavětřím reklamu), snažím se rychle zmizet. A když to nejde jinak, tak X to jistí. Souhlasím tedy s tím druhým článkem.

    Na druhou stranu, nejsem jako většina národa a autorovi komerčních stránek nejde o můj (náš) dobrý pocit z jeho práce, ale o konverzní poměr. A ten asi bude větší, když návštěvníka nacpe do trychtýře a ještě to prošťouchne vařečkou..

    Takže pravdu mají asi oba, jde jen o žebříček hodnot a úhel pohledu.

    — Šaman · 6513 days ago · #

  4. Pravda. Jen bych ale připoměl, že pokud uživatel už vyplňuje nějaký registrační formulář nebo objednávku, doporučuje se mu většinu navigačních prvků, reklamy a zbytečností skrýt aby nebyl při vyplňování rozptylován. Odkazy na takové stránce by měly být pouze na přísně relevantní informace k onomu formuláři.

    Multimotyl · 6513 days ago · #

  5. [4] To je docela těžké, zase nelze formulář úplně vyrvat z konzistentního designu celého webu. Je to zvláštní, ale máme u jednoho projektu hodně velké procento návštěvníků, kteří se dostanou až na objednávku a tam skončí...

    Šimon Grimmich · 6513 days ago · #

  6. [5] Nebude to tím, že všichni z duše nesnášejí vyplňování čehokoli, co má více než tři kolonky nebo je jednou z těch kolonek emaíl? To je přesně moment, kdy se vyplaví adrenalin a sameček se nachystá k boji nebo útěku ;)
    Někoho to prostě vyděsí. A ti ostatní se zamyslí. První odejdou a ti druzí mnohdy také.

    Satai · 6513 days ago · #

  7. Satai:
    A co je tak strašného na tom, poskytnout eShopu svůj e-mail? Já mám e-mail dokonce veřejně vystavený na webu přes 5 let a nijak mne to neomezuje ani neohrožuje (přestože zrovna tohle běžným uživatelům nedoporučuji).

    My třeba automaticky posíláme zákazníkům číslo balíku pro sledování jeho cesty přes Internet, což bez e-mailu jaksi nejde …

    Jarek Jesenský · 6513 days ago · #

  8. [7] Přesně tak. Hodlám e-shopu svěřit své peníze, ale svůj e-mail ani za nic?

    — Wolf9 · 6512 days ago · #

  9. [7] A co je tak strašného na tom, poskytnout eShopu svůj e-mail?
    Všichni lidé neuvažují stejně jako Vy. Taky se velmi rozmýšlím, když mám někam napsat e-mail nebo telefon. Proč se připravit o zákazníky, kteří některé pole ve formuláři nechtějí vyplnit?

    Jiří Bureš · 6512 days ago · #

  10. co se toho emailu týká, podle mě hodně lidí si neumí přepnout klávesnici a tudíž neumí napsat zavináč...je to sice taková prkotina, ale rozhodně se vyplatí vždy jako default hodnotu ten zavináč tam dát. to je jedno zpříjemnění. Další problém je (třeba u mého eshopu, kde prodáváme dost exotický sortiment), že naši návštěvníci v drtivé většině skoro s počítačem neumí a zaregistrování emailové adresy je pro ně nadlidský úkol (a takovýto lidé nejvíce kupují)...takže pak tam nemají co vyplnit a radši objednávají telefonicky…čili pokud chci získat všechen získatelný zisk, neměl bych zapomínat také na tyhle “prkotiny”

    — Jan Kapčiar · 6510 days ago · #

  11. Souhlasím s tím, že když e-shopu budu dávat peníze, není důvod proč mu nesvěřit i e-mail. Ale pobuřujem mne, pokud součastí objednávky je souhlas se zasíláním marketingových informací (spamu).

    (10) Poměrně dlouho jsem pracoval jako správce sítě, takže o psaní zavináčů něco vím. Nicméně v souvislosti s formulářem na webu mne to zatím nenapadlo. Zajímavý postřeh.

    Martin Bruoth · 6501 days ago · #

Commenting is closed for this article.