Kdo propaguje blokovače reklamy, připravuje web o kousek budoucí potenciální výdělečnosti,
píše Dušan Janovský v Zamyšlení nad blokováním reklamy (Yuhůův weblog o webu, 10. 2. 05). Vilém Málek pro změnu v článku Interval.cz v roce 2005 – restartujte si prohlížeč! (Interval.cz, 8. 2. 05) říká: …na rozdíl od tištěných magazínů zaplaceno dostaneme jen za zobrazenou reklamu, nikoli za tu, kterou nám zablokujete.
Pod oběma články pak najdete diskuse plné pestrých názorů na blokování reklamy.
Zdálo by se, že klíčová otázka zní, zda je blokování reklamy (ne)etické. Už dlouho mi připadá divné, proč si vůbec lidé tuto otázku kladou. Odpověď je totiž velmi jednoduchá a musí být zřejmá každému, kdo něco tuší o webu, HTML a protokolu HTTP. Blokování reklamy není ani takové, ani makové, protože nic takového jako blokování reklamy vůec neexistuje.
Návštěvou webové stránky si zkopíruji do svého počítače určité informace. Jejich součástí může být i to, že někde jidne se nacházejí další informace, např. obrázky či reklama. Tyto další informace si mohu zkopírovat také. Mohu. Nemusím. Miliardy stránek jsme nikdy nenavštívil. Podle zvrácené logiky pojmu blokování reklamy je tedy zřejmě blokuji.
Podívejme se na to z jiné strany. Stojím-li o nějaké informace, měl bych za ně zaplatit. S tím souhlasím. Jenže je snad zkopírování obrázku do mého počítače nějaká platba? Samozřejmě není. Zaplatit mohu jedině tím, že si něco koupím — buď přímo od daného serveru, nebo od jeho inzerenta či sponzora.
Bylo by fajn, kdyby si vydavatelé přestali hrát se čtenáři a inzerenty na schovávanou. Kdyby čtenářům jasně řekli, jak mají zaplatit, a inzerentům vysvětlili, jak reklama na internetu fuguje. Ostatně právě Interval.cz nyní ukazuje, že to jde, když do článků vkládá slevové kupony vydavatelství Zonerpress (screenshot). Tomu říkám fér reklama pro všechny tři strany.
« Textpattern: kouzlo značky output_form | Nejnovější | Umíte si spočítat ROI? »
Commenting is closed for this article.
Duvodem proc vzniklo blokovani reklamy je skutecnost, ze reklama obtezuje. Stejnou chybu udelali i poskytovatele reklamniho prostoru, kdyz v honbe za zisky povolili zobrazovani reklamy, ktera vadi jejich navstevnikum.
Obvinovat tedy konzumenty z nejake neeticnosti je hystericke. Pripomina mi to nedavne stiznosti americkych producentu filmu – ti lamentovali nad tim, ze si divaci pomoci SMS a emailu film vzajemne zrecenzuji a prestanou na nej chodit. Obvinuji tak moderni technologie z pokledu zisku. Pritom na vine jsou zretelne spatne filmy, ktere produkuji, a nikoliv moznost se rychle dozvedet o jejich kvalite.
Pokud tedy skutecne portaly zacina ohrozovat pokles zisku vlivem blokovani reklamy (je to skutecne tak? Netusim.) tak doporucuji:
1) zvazit zda zvoleny obchodni model (obsah zadarmo a generovani zisku na zaklade reklamy a navstevnosti) je spravny. Zda neni cas vymyslet neco jineho, co lepe odpovida potrebam zakazniku a soucasnym moznostem technologii. Treba placeny obsah.
2) zvazit zda nelze poskytovat reklamu tak aby neobtezovala
Poznamka na zaver tohoto pripevku. Nedomnivam se ze tento problem je vazny. Jako dukaz uvadim fakt, ze reklamni systemy dosud nezacaly s blokovanim bojovat. Podivejte se na priklad spamu a nekonecne spiraly vyvoje dokonalejsich spamfiltru a jejich obchzeni. Tohle v bannerove reklame ani nahodou nezacalu. Kazdy banner se hezky identifikuje pomoci URL a lokovat je ho detsky snadne. Ve spamove analogii jsme tedy ve fazi, kdy si stacilo dat emailovou adresu spamera na blacklist. Az zacnou zisky klesat, tak to pozname podle toho se banery zacnou schovavat za nejruzneji maskovane URL a vzniknou mechanismy, ktere nas nepusti k obsahu bez jejich schlednuti. Pujde to obejit, ale bude to cim dal tezsi.
— Jiri Stepan · 7220 days ago · #
Ak si ho len skopirujes tak samozrejme nie, ale pokiaľ sa už zobrazí na ploche prehliadača, tak to už má pre zadávateľa reklamy určitú hodnotu. Je to šírenie vlastnej značky – banner sa ukladá do mozgu surfera, a aj keď si nekupi niečo hneď, môže si kúpiť neskor, lebo dotyčnú firmu môže podvedome spoznať ako “značku”.
— eKniznica · 7220 days ago · #
Inteligentny webzin pre inteligentnych ludi ma mat aj inteligentnu reklamu resp. inteligentne financovanie.
— Robert Madaj · 7220 days ago · #
Tedy, píšu-li recenze her, mohu mít placený obsah, protože bez kapitálu a smluv s distributory žádná konkurence nevznikne. Navíc obrovskou část peněz dostanu právě od oněch distributorů, protože můj obsah je zároveň jejich velmi efektivní reklamou.
Mám-li magazín o webdesignu a webdevelopmentu, jsem ve zcela odlišné situaci. Nový magazín stejného typu může zaožit kdokoli, s minimálními vstupními náklady. Peníze za obsah od nikoho nezískám, zvláště když píši o otevřených technologiích a standardech.
Řeknete, že je to můj problém. Ano, v této chvíli. Až magazín zmizí, jistě ho nahradí desítky či stovky jiných. Pobudou zde, než autorům vyprchá nadšení a přinesou hromadu nekvalitního textu. Kdo na tom bude tratit více, já nebo čtenář, který nechtěl na mém magazínu reklamu?
— Vilém Málek · 7220 days ago · #
IMHO je základní problém už v prodeji internetové reklamy na imprese. V tisku by bylo něco takového nepředstavitelné. Tam vědí, že rozhoduje počet a demografie čtenářů a že jakýsi imaginární počet zhlédnutí či dokonce zobrazení je nesmysl.
— Marek Prokop · 7220 days ago · #
— Jan Suchý · 7220 days ago · #
Reklamné linky sa mi páčia z viac dôvodov – stránka netrpí blikajúcou reklamou a zároveň to aspoň mňa núti sa pozrieť čo za link to je (maju ale zvyčajne odlišnú farbu ako bežné linky). A zvyčajne tá reklama má aspoň čosi k obsahu blízke. Malý tip ako mať reklamu odbornom servri trebárs k nesúvisiacim produktom: naučte redaktorov písať články s použitím daných slov vhodných na nalinkovanie reklamným odkazom :-)
— Robert Madaj · 7219 days ago · #
— Ivan Vyoral · 7219 days ago · #
— Marek Prokop · 7219 days ago · #