Na obranu nudné použitelnosti před sexy UX

Párkrát do roka rozesílám hromadné e-maily MailChimpem. Před tím si projdu seznam adresátů, sem tam je potřeba někoho neaktuálního zrušit, tedy kliknu na Delete a…

Are you sure?

Sakra. Opravdu ruším toho správného? Tlačítko Delete je úplně vpravo, jméno adresáta úplně vlevo. Co když jsem klikl vedle? Ano, hádáte správně. Ještě nikdy jsem Delete hned napoprvé nepotvrdil. Vždy dám Cancel a postup opakuji znovu, pozorněji. Někdy dokonce i dvakrát. Přitom by úplně stačilo se v potvrzovacím dialogu zeptat: „Chceš zrušit Lukáše Pítru?“ a bylo by jasno.

UX fail, řekli byste. Jenže zrovna u MailChimpu, hvězdy všech UX konferencí a knih, výkladní skříni a Chucka Norrise user experience designu se to říká těžko. Byli byste za blbce.

Takže pokračuji dál, dvakrát přepisuji automaticky vygenerovaný plain-text, poprvé proto, že se generuje hnusně, a podruhé proto, že se moje první úprava kamsi záhadně ztratila. Klikám jak blázen, abych změnil obyčejný text na nadpis, a do toho na mne cosi pokřikuje rozesmátý šimpanz. To abych měl ten superhypercool uživatelský prožitek z faktu, že nadpis ve WYSIWYGu ani na osmý pokus nevypadá jako nadpis.

A pak jsem si vzpomněl, že už chci dlouho napsat jeden článek. Článek o tom, že UX je sexy (David Grudl to vysvětluje tím společným písmenem X), zatímco Jakob Nielsen už sexy není a vlastně ani nikdy nebyl. Článek o této „Maslowově“ pyramidě uživatelského prožitku

Pyramida UX

a o tom, že se mnoho UX designérů soustředí jen na to fajn na špičce a zapomíná na funkčnost a použitelnost pod ní. (A někteří i na užitečnost, ale to by byl jiný příběh.)

Dobrý design uživatelského prožitku vyvolává pozitivní emoce. Špatná použitelnost vyvolává negativní emoce. Cool UX jde oželet, ale špatnou použitelnost někdy prostě neprostřelíte.


Kdykoli něco odsoudíte jako UX fail, pravděpodobně jde spíš o chybu použitelnosti.

, 10. 03. 2013 20:00, Pošli komentář

| Nejnovější |

Komentáře

  1. Podla mna je prave rozlisovanie user experience a usability problemom pre viacero ludi, dokonca cast z nich dokonca z pomedzi tych, co sa tomu venuju.

    A prave UX je len vysledkom (ne)pouzitelnosti toho-ktoreho webu, ci tej ktorej funkcie webu (ako napr. to Delete v MailChimpe).

    O podobnej skusenosti som pisal v minulosti o Basecampe od 37 Signals:
    Použiteľnosť Basecampu

    Te ma mimochodom stale vela zasadnych chyb pouzitelnosti, neprepojenim roznych sekcii pocnuc a drobnostami typu vyssie konciac.

    dusoft · 4369 days ago · #

  2. Souhlas :-) taky s tímhle bojuju u smallcars a většinou proces potvrzení opakuji minimálně jednou (když mě u toho nikdo nevyruší…).

    (jo a doufám, že Lukáš na LIM nakonec přijede ;-)

    Martin Matějka · 4369 days ago · #

  3. Pouzitelnost je vlastnost webu, zatimco UX je dojem, ktery v nas zanecha interakce s tim webem.

    Spatna pouzitelnost muze mit za nasledek mizerne UX. Ale nemusi. Stejne tak jako dobra pouzitelnost muze prispet k dobremu UX, ale pravdepodobne to nebude jediny aspekt, ktery UX formuje.

    Se zavery typu “Kdykoli něco odsoudíte jako UX fail, pravděpodobně jde spíš o chybu použitelnosti.” bych byl opatrny… na takovem webu je tolik veci, ktere muzou jednou ranou zborit cele UX, a neni to zdaleka ve vetsine pripadu jeho pouzitelnost. Prikladem budiz napriklad pomala odezva webu (neustale cekani => frustrace => UX jde do haje), nebo treba jen chybejici informace, kterou navstevnik povazuje za dulezitou (eshop neuvadi kdo je provozovatel => ztrata duvery => UX jde do haje), atd.

    …ze stejneho duvodu bych byl taky opatrny zahrnovat pouzitelnost pod UX (nebo naopak)…

    Petr · 4369 days ago · #

  4. Já jsem se, Marku, zatím moc nesetkal s tím, že by se CELÝ MailChimp uváděl jako nějak zvlášť povedený z hlediska UX. Všichni vždy mluví jen o opičákovi a o tom, jaký to má (pozitivní) dopad na UX. A podle mého oprávněně. Celkovou experience to imho skutečně zlepšuje. Ale neznamená to nic víc, že bez opičáka by byla experience ještě horší.

    Přesně jak píšete, použitelnost MailChimpu má dost zásadních nedostatků. Já jsem kvůli nim nakonec přešel ke konkurenčnímu CampaignMonitoru, který sice nemá cool opičáka, ale funguje přesně, spolehlivě a použitelnost jejich aplikace je imho na výrazně lepší úrovni.

    Tomáš Hellebrand · 4369 days ago · #

  5. Pozitivní emoce jde vytvářet i pomocí “nudného UX”, např. správné očekávání.

    manakmichal · 4369 days ago · #

  6. UX je fajn, je to sexy nove tema na prednasky a konecne dalsi moznost realizace pro kognitivni psychology v tomto oboru, ale … Nedavno jsem nasla web s appkou, ktery byl proste uzasny. Cely jsem si ho s nadsenim proklikala, zamilovala se do nej a uz jsem ho chtela ukazovat jako dokonaly priklad maleho webiku, ktery plni skvele svoji funkci. Natesena jsem klikla na “download for pc” a vybafla na me hlaska, ze mam smulu, ale verze pro pc jeste neni a at se vratim za par dni. 1) nechapu, proc tam byla moznost udelat neco nemozneho 2) nechapu, proc si ode me v tuto chvili nevyzadali mejl. Byla jsem tak nadsena, ze bych jin dala i email a cislo vkladni knizky me babicky. Takze UX dokonaly, pouzitelnost celeho webu na prd. Tesim se az vyjde prvni kniha o UX (priznejte se, kdo uz ji pisete?) a zacnou se tim zivit masy byvalych, radoby seo konzultantu. Jsou jeste volne domeny uxanalyzator, uxservis … Na tom by se dalo pekne vydelat, ne? :)

    — Tereza · 4368 days ago · #

  7. Na pyramidě bych obrátil velikost písma… experience stojí na spodních patrech, ale bez ní už dnes kuře v konkurenčnějších odvětvích nehrabe.

    Filosof · 4366 days ago · #

Commenting is closed for this article.