Včera vyšel na v Lupě článek Martina Malého Na Facebooku peníze nejsou! Nechci polemizovat o tom, zda je to dobrý článek. Myslím, že není, ale to by bylo na příliš dlouhé povídání, na které teď nemám čas. Jde mi o reakce, které článek vyvolal. Vzorovým příkladem je tento Plaváčkův tweet:
Marketingové šílenství kolem Facebooku a jeho skutečné užitečnosti brzy splaskne.
Podobným způsobem evidentně pochopilo Martinův text víc lidí, stačí si projít komentáře k článku, včerejší Facebook a Twitter. Facebook se prý pro marketing nehodí a basta. Jenže článek (resp. zahraniční zdroje, ze kterých je zkompilován) o marketingu nehovoří. Hovoří o f-commerce, tj. o přímém prodeji na Facebooku, a to navíc ještě o prodeji zboží (retail), nikoli sofistikovanějších služeb.
Marketing a prodej jsou dvě hodně odlišné věci. Ano, Facebook se možná nyní nehodí pro prodej, podcenit jeho marketingový význam by ale mohla byla osudná chyba. Není totiž důležité, že na Facebooku (možná) nejsou peníze. Důležité je, že tam jsou lidé a s těmi lidmi lze komunikovat.
Právě komunikace, či chcete-li, klidně i klábosení, tlachání a povídání si s lidmi je základ marketingu a dokonce celého byznysu už od pradávna. A právě na to se Facebook hodí zatraceně dobře.
« Námět na projekt: Turisticky atraktivní místa v okolí či po cestě | Nejnovější | Jak vybrat... poprvé »
Commenting is closed for this article.
Přínos Facebook stránky nyní řeším s jedním klientem, který mi říká “Ale FB nám přinesl za půl rok jediný prodej v e-shopu!”. Argumentuji tím, že se naopak podařilo mezi fanoušky dostat opinion leadery oboru, kteří navíc na fanpage komunikují, přidávají své fotografie a videa. Kolikrát jste se s tím člověkem viděl naživo, kolikrát jste se s ním bavil? Přes facebook stránku s ním můžete komunikovat kdykoliv a navíc ho to baví, jinak by tam nešel.
— Enti · 4948 days ago · #
[1] Ano, Miloslave, velmi výstižný příklad. O to víc mne mrzí jednostranná hodnocení založená na příkladech nevhodného použití Facebooku.
— Marek Prokop · 4948 days ago · #
V souvislosti s nadpisem jsem si vzpomněl na debatu se šéfem partnerské firmy na WebExpu. Firma prodává krabicový software a když mi říkal, kolik jim díky Facebooku přiteklo prodejů (na příjmech, nikoliv kusech), byl jsem mile překvapen. Zvlášť, když vidím, že jejich “fanpage” není zrovna vzorovým příkladem toho, jak se to má dělat. Hold je to vždy případ od případu.
— Pavel Cvrček · 4948 days ago · #
ROI je to čo sa počíta. ROI markeťáka je založený na iných cieľoch ako ROI zákazníka toho markeťáka.
Je smutné, že markeťáci bagatelizujú ROI svojich zákazníkov. A úplne najhoršie je, že by ho najradšej ukomunikovali k smrti. Áno, pretože to bytie na Facebooku niečo stojí. Stojí to peniaze. Tak to sakra musí aj nejaké peniaze priniesť! A to nie niekedy v čase “raz možno príde ten čas, keď sa to zúročí” ale v presne definovanom období.
V žiadnej z reakcií na ten článok som nezahliadol, že by markeťáci ukázali nejaké tvrdé dáta návratnosti. Ani v tom to článku nie.
— Piki · 4948 days ago · #
[4] Martine, a jak se počítá ROI například bezvadně zvládnuté reklamace nebo krizové komunikace, jako třeba v tomto případě Hansenu?
— Marek Prokop · 4948 days ago · #
Nejspíš je to dané vnímáním internetu jako kanálu, který se dá měřit a tudíž tam jde spočítat ROI. Proto se internet obvykle používá na generování salesů. Online firmy, které na internetu vyrostly a tvoří velkou část prostředků a know how prostě z ROI vychází, jinak by zkrachovaly.
Že je optimální využití Facebooku něco mezi PR, online marketingem a brand managementem? Jenže takhle většina firem neumí myslet. Malé firmy brand management a PR téměř neřeší a proto se jim z pohledu čistě marketingu zdá Facebook nerentabilní. Velké firmy naopak neumí efektivně zkombinovat PR, online a brand management. Na každou věc je spešl člověk nebo samostatné oddělení. Když řeknete markeťákovi ve velké korporaci, jak by měli zamakat na Facebooku, tak vám odpoví, že super a že to pošle na IT oddělení?! Samozřejmě je pár světlých výjimek, které už to pochopily a které mají zároveň dostatek zákazníků, aby se jim vyplatilo zaměstnat na to člověka. Např T-mobile, Vodafone…
Malé firmy to mají na FB těžší. Musejí přestat přemýšlet stylem, že víc postů na zdi => víc fanoušku => víc peněz. Úsporná komunikace, která má hlavu a patu a reflektuje zájmy fanoušků dokáže být daleko efektivnější, než každodenní plácání PR blbostí na vaší zdi od najatého odborníka z externí agentury.
— MartiN · 4948 days ago · #
Já jsem ten článek a v zásadě i tu reakci pochopil v jiném smyslu. Ve zkratce zhruba takhle: Pokud si myslíte, že se sociální sítě stanou e-shopem, kde vám kvůli vašemu produktu všichni utrhnou ruce, pletete se. Zase.
A větu “… co mnozí už tuší: na Facebooku jsou stamiliony lidí, ale jeho schopnost proměnit je v zákazníky není příliš velká” jsem četl jako “Facebook můžete chápat jako nástroj. Bez tvrdé práce vám ale zase bude k ničemu. A někdy i s ní…”
Já jsem vlastně četl úplně jiný článek, ne?
— Teki · 4948 days ago · #
ROI social media marketingu skvele vystihuje Eric Qualman – jake je ROI vaseho mobilniho telefonu?
— Tonda Růžička · 4948 days ago · #
[5]: a jakou to ma souvislost s clanky? Roi nekterych investic se spocitat da. Roi konkretni krizove komunikace asi tezko, nezname dost informaci.
Ja ani nechapu o co se tu vede polemika. Ty vase clanky me prijdou dost mimobezne. Jeden o koze a druhy o voze.
M.M.: “pred nekolika mesici byl facebook svaty gral intnetoveho obchodovani. Dnes prislo vystrizliveni”
M.P.:“lide clanek pochopili spatne, zamenili e-commerce a marketing. Na marketing se facebook hodi zatracene dobre”
Takze vas clanek je mozna takove mensi doplneni toho Martinova. Proc se pod nim ale tak polemizuje, jakoby bylo neco nejasneho?
— Slavek Cerny · 4948 days ago · #
[4] “If I offered you a tool 10 years ago that allowed you to listen and respond to the casual conversations of your potential, current, and past customers, you would have paid me $20,000 a month for this 8th wonder of the world. But now that it is here, and it’s free, you ask about ROI?!
Tolik moje volná parafráze Scotta Strattena
— Jarek Klimek · 4948 days ago · #
Chcete příklady ROI na Facebooku? Jsou i v ČR. Když získal e-shop s tričky Bastard.cz na Facebooku 10 tisíc fanoušků – trvalo jim to skoro dva roky, ale nezaplatili si žádná PPC – napsali: “Díky za překonání hranice 10.000 fanoušků! :) Odměna? Pouze dnes SLEVA 30% NA VŠE. To znamená tričko za míň než 250 Kč. Stačí v košíku zadat slevový kupon: FACEBOOK.” Dostali 76 lajků a 48 komentářů – ale hlavně prodali o 700% víc než v jinou neděli.
Druhý příklad jsou aplikace pro SIMS 3 CZ/SK – jejich vánoční aplikace byla přímo prodejní a uspěla perfektně (to číslo by sem mohl napsat někdo z influencer.cz nebo z EA, pokud se budou chtít pochlubit) – a to už nezměříme, kolik lidí pod vlivem téhle aplikace nakoupilo v kamenných obchodech. Tolik k prodeji.
A druhá věc je branding – o komunitě se bohužel můžeme bavit mnohem méně často. Ale povede-li se komunitu vybudovat, jde pak už často i prodávat.
— Adam Zbiejczuk · 4947 days ago · #
Je jasné, že z článku si každý vezme, co se mu hodí. Odpůrci Facebooku samozřejmě hned začnou vyvolávat “konec, splasknutí atd.”…Už se ale nepodívají na to co třeba bylo tady výše napsáno. Vzpomněl jsem si na @garyvee “What is the ROI of your mother?!”
— Jiří Tobolka · 4947 days ago · #
Příklad úspěšného prodeje přes sociální sítě – DELL Outlet na twitteru http://mashable.com/2009/12/08/dell-twitter-sales/ – takže ano, jde to. A ano – podaří se to málokomu :
) – můžete tvrdit, že je to tím nebo oním nebo se začít konečně učit. :)— Filosof · 4947 days ago · #
Stydím se, že jako Roj nevím, co je ROI.
— Roj · 4944 days ago · #