Před pár dny vyšel v Search Engine Landu článek, který tvrdí, že automatické algoritmy zásadně mění podobu SEO. Před měsícem představil Rand Fishkin v Mnichově Google’s Ranking Factors 2011, kterým vládnou, světe div se, facebookové lajky, a podoba SEO se opět třese v základech.
Jděte s tím už do háje!
O tom, že cosi navždy změní podobu SEO, čtu posledních pět let každý sudý měsíc. Každý lichý se pro změnu dozvídám, že cosi právě SEO definitivně zabilo. Jenže ve skutečnosti SEO pořád žije a základy staré deset let mu stále výborně slouží. Principy se totiž nemění a ten nejdůležitější princip je směšně jednoduchý:
Webmaster tedy musí vyrobit stránku, která uspokojí vyhledavač, což je ta, se kterou bude spokojený hledající uživatel. To, jak vyhledavač odhadne, s jakou stránkou bude uživatel spokojen, je už méně důležité. Čím sofistikovanější metody to ale budou — personalizace, strojové učení, genetické algoritmy, analýzy clickstreamů či sociálních sítí atd. — tím lépe bude SEO fungovat.
Omlouvám se všem, kdož se z článku nedozvěděli nic nového, ale když vidím tyhle diskuse, říkám si, že opakování je matka moudrosti. A navíc jsem vás varoval už v titulku.
Starší články na podobné téma:
« Tim O'Reilly o budoucnosti knih | Nejnovější | PPC agentury vs. Google AdSense »
Commenting is closed for this article.
A jak těžké je ty tři body některým lidem vysvětlit (některým myslím skoro všechny). Zrovna tento týden jsem podstoupil dvě debaty. První byla na téma “známý mi slíbil za X peněz zařazení do 500 katalogů”. Druhá se týkala uklidňování vystrašeného webdesignera, kterému zákazník poslal výsledek “pouhých 42 bodů nového webu na SEOmatu”. Tak asi tak. ;-)
— Jiří Bureš · 5105 days ago · #
Jenže tu máme 50 % Seznam, který sofistikované metody nepoužívá a nikdy používat nebude. Protože na to nemají peníze, ani nápady. Můžu mít stokrát geniální stránku, kterou budou uživatelé milovat, ale když ji nepodpoříme nějakou tou linkfarmou, placenými patičkami a 500 zápisy v katalogu (na Seznam to stále platí), tak první na Seznamu nikdy nebude.
Příklad? Dotaz “jak hledat práci”. Na Googlu první místo prace.rovnou.cz/jak-hledat.html, na Seznamu ani v první desítce. A to má autor Dušan Janovský v Seznamu velmi slušné styky!
— Martin Sikora · 5105 days ago · #
[2] Seznam používá genetické algoritmy nejméně od roku 2007 (resp. od toho roku o nich mluví např. Štěpán Škrob na svých přednáškách) a možná ještě déle kalibruje výsledky podle kvalitativního hodnocení. Souhlasím, že mu to jde hůř než Googlu, ale zase tak zásadních rozdílů jsem si nevšiml.
Ne zcela ideální výsledky na jednotlivé dotazy najdeme samozřejmě v obou vyhledavačích. S tím je potřeba v SEO vždy počítat.
— Marek Prokop · 5105 days ago · #
Jestli chcete, tak princip kvantové fyziky Vám také vypíši v několika málo bodech. Princip speciální teorie relativity zase vychází z pohých dvou jednoduchých bodů.
Ďábel je obvykle skrytý v detailech, tak je tomu jak v kvantové fyzice, tak v SEO.
Princip šťastného partnerského života lze také jistě shrnout do několika málo bodů, ale v praxi se to realizuje mnohem složitějši.
A tak je to i s těmito třemi body SEO.
— Miloslav Ponkrác · 5105 days ago · #
Je to tak, žádná SEO magie nemá z dlouhodobého pohledu smysl a je tedy lepší se snažit hlavně o originální a kvalitní obsah. Toho dosáhnout také není jednoduché, ale co jiného nám zbývá, než se o něj snažit.
— Marty · 5105 days ago · #
[4] Miloslave, rozdíl vidím v tom, že kvantová fyzika je 100 let stará stabilizovaná věda, o jejíchž základních principech nikdo moc nepochybuje. SEO je naproti tomu mladá disciplína, která svou podstatu ještě hledá, a navíc o ní koluje mnoho mýtů, polopravd i vyložených nesmyslů.
— Marek Prokop · 5105 days ago · #
Marku, hezký článek. Tesat do kamene a tisknout na billboardy kolem sídel většiny “SEO agentur”. Je to vidět i u updatů algoritmů vyhledávačů. Například před pár dny mne oslovil jeden z klientů s otázkou “co budeme dělat? Google má spouštět tu Pandu, to se zas bude měnit algoritmus, všechno znovu…”.
Nemyslím si ale, že je potřeba se z toho věšet, protože vyhledávače při všech svých updatech říkají v podstatě pořád to samé! Budeme více dbát na kvalitní obsah, na uživatelskou přívětivost stránek, na originalitu, kvalitní zpětné odkazy…
Vždyť je to fakt pořád dokola a jak píšete, základní principy se vůbec nemění.
— Martin Matějka · 5105 days ago · #
Stručný, pěkný spot, nejspíš není co dodat (snad jenom doporučit k přečtení reakci na blogu SEO Experta k mému článku na Zdrojáku).
P.S. proč se ti v detailu článku nezobrazuje úvodní odstavec textu (“Připadám si jako idiot, když musím stále dokola opakovat totéž, jenže základní principy SEO se vážně moc často nemění a špiclovat detaily algoritmů, které se naopak mění i několikrát za den, je většinou jen ztráta času.”) Na weblogy.cz se tento úvodní text ukázal.
— Plaváček · 5104 days ago · #
Bohužel lidská blbost je nekonečná a různí SEO experti z ní těží. A přesvědčovat přesvědčené je nadlidský úkol. Vždyť to přece nemůže být tak jednoduché? Kvalitní obsah? To je moc práce.
— Patrik Šíma · 5104 days ago · #
Jenom bleskem (venku je hezky :-)): Na Seznam vůbec nepotřebujete ani patičky, ani link-farmy – a to i na nejkonkurenčnější slova.
Jinak SEO je asi taková magie, jako třeba návrh auta. Není problém sehnat učebnici strojírenství. Problém je navrhnout auto.
Nebo přízemněji: To, že si seženete knihu receptů od Gordona Ramsayho, neznamená, že ihned dostanete 12 Michelinových hvězd. Ba dokonce i když skoupíte všechny jeho knížky, nikdy nedostanete ani jednu.
A to přitom budete vědět maximální množství informací a naprosto přesné ingredience a postupy!
— Robert Němec · 5104 days ago · #
[8] Plaváčku, to není úvodní odstavec. Je to popisek v RSS.
— Marek Prokop · 5104 days ago · #
:-)
Jj, ono je to síce tak jednoduché jak to stručně Marek shrnul, ale pěkně to doplňuje i příspěvek [10] od R. Němce. Díky za počtení vám oboum.
— Ján Forgáč · 5098 days ago · #