Některá odvětví mají obrovskou výhodu: ujíždí jim vlak. Od nástupu internetu ztrácejí půdu pod nohama, procházejí útlumem, krizí, prohlubující se krizí. Všichni je známe — noviny a papírové magazíny, hudební vydavatelství, televize, filmová distribuce. V čem je jejich výhoda?
Trh tato odvětví vede za ručičku jak malé děti. Pomalu a názorně jim ukazuje, co se děje a jak reagovat. Vlak se rozjíždí zvolna a než nabere rychlost, je dost času nastoupit. Jistě, většina začne nastupovat pozdě a spadne při tom pod kola. Někteří nezačnou nastupovat vůbec. Jiní to ale stihnou a získají tím víc, čím budou rychlejší. Ještě jiní včas odhadnou, kam vlak jede, a vypraví svůj vlastní. Ti získají nejvíc.
Komu vlak neujíždí, je na tom mnohem hůř. Čeká daleko od nádraží a libuje si: kdepak mně vlak neujíždí. Až se probere, už tam nebude ani to nádraží, natož vlak.
Už dlouho jsem přesvědčen, že tohle je případ vydavatelů neperiodických publikací, tedy knih. Všimněte si, jak je eroze autorských práv v důsledku stahování hudby a filmů nechává klidné. Pche, hudba, pche, filmy. MY máme knihy. Nám nic nehrozí.
Zapomínají ovšem na jednu podstatnou věc. Hrozba je ve skutečnosti nevyužitá příležitost.
Inspirováno článkem Jiřího Hlavenky Knihy.google.cz – v roce 2030.
« Tak nám smazali Hulána, paní Müllerová | Nejnovější | Jak zvýšit použitelnost stránek o 124 % »
Commenting is closed for this article.
Článek má něco do sebe a je k zamyšlení. Věřím, že toto je případ mnoho firem, které nezvládají nebo podceňují určité aspekty podnikání a osobně si myslím, že se to týká především marketingu. Nicméně to lze vztahovat i na jiné aspekty jako je zákaznický servis apod.
Pokud se jedná o malou firmu kde je pár lidí, tak to může být chyba v jejich povaze; dosáhnou určitého “levelu”, ale stále se zlepšovat nemají zapotřebí. Ti kteří jsou ambiciózní, tak stále vymýšlejí metody jak si vypravit ten svůj vlak a nebo případně si postavit své nádraží a tím udávat směr. Tyto jedinci z malé firmy mají velký potenciál vytvořit firmu velkou a úspěšnou.
— Miroslav Stibůrek · 5519 days ago · #
Pěkný článek. Právě se pokouším do takového vlaku naskočit tak snad se to povede.
— Jaroslav Mičan · 5519 days ago · #
Lehké filozofično k obědu :-) Děkuji.
Vlaky se vůbec hodí k nejrůznějším přirovnáním. Kamarád vymyslel nedávno k jedné hře motivační scénku, v níž se dva strojvůdci snaží přestavět za jízdy parní lokomotivu na dieselovou. Teoreticky je to prý možné :-)
Myslím, že je to případ mnoha firem (včetně některých těch vydavatelství) – i když třeba vidí směr (a hrozby), nedokážou si představit potřebné mezikroky.
— Jan Štráfelda · 5519 days ago · #
A kam ten vlak odjíždí?
http://www.sckn.cz/index.php?p=fakta2008
http://www.boersenverein.de/de/158446/Wirtschaftszahlen/158286
http://www.publishers.org.uk/download.cfm?docid=D1833EDA-1DEE-4D89-9B3234A8E23B24D1 (PDF)
— Retal · 5518 days ago · #
[4] Neujíždí, Retale, neujíždí. O to pravě jde :-)
— Marek Prokop · 5518 days ago · #
Někdy mám dojem, že jsem na železničním uzlu a že mi ujíždějí vlaky různými směry současně (a já nevím, do kterého mám dřív naskočit).
— Anakin · 5518 days ago · #
Anakine, to je jednoduchý, prostě si vyber ten, který se ti nejvíc líbí, kde mají nejlepší jídelní vůz a který jede do kýžené destinace.
Ale jo, není to zas tak jednoduchý ;-)
— Peter Láng · 5518 days ago · #
Odhliadnuc od autorských práv, ty vydavatelé to i tak nemají snadné.
Aspoň ne ten co ho znám. Nemá v edičním plánu sice žádneho “Harry Potter”, ale prostě knihy dnes už asi tak moc nejedou. I když grafy [4] ukazují jakoby něco jiného ?!
Teď nevím jestli má přestoupit na úplně jiný vlak a založit raději realitní kancelář, nebo začat prodávat česky psané knihy elektronicky – například eBooks.
— Ján Forgáč · 5518 days ago · #